Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Saturday, February 7, 2009

Aku, Laptop Asus, dan Kemelesetan Ekonomi

Telingaku bagaikan menangkap bunyi letupan bom Yahudi apabila anakku memberitahuku komputer riba Asus buruk yang aku gunakan sejak tiga tahun lalu itu 'no display'. Komputer tu sedang 'hibernate' barang kali bisik hatiku. Berbelas-belas kali aku menekan suisnya tapi skrinnya tetap hitam sehitam rambutku masa dulu-dulu. Jelas sekali komputer ni dah 'aup' (mati / rosak ) kataku.

Isteriku menyarankan supaya aku membeli laptop yang baru. Tapi 'dunia' sedang dilanda kemelesetan kataku. Pakai kad kredit, katanya. Berhutang seronok tapi nak bayar bersedih kataku. Habis tu? Biar aku 'check' kataku... Terburailah segala isi perut laptop tu. Aku tak tahu satu habukpun benda-benda kat dalam. Aku ketuk sini, ketuk sana, buka skru, pasang skru , usik di situ, usik di sini, goncang-gancang. Selepas itu aku pasang semula walaupun banyak skru terlebih. Hah! nampak tu lampu hard disk tu dah berkelip-kelip, kataku kepada isteriku. Yelah, katanya, bukan nak lampu hard disk tu tapi nak kan 'display'nya. Tapi itu bermakna aku dah tahu sakitnya, kataku ( dalam hati : selamat duit aku ). Kita cari ajelah skrin 'sekehen' (terpakai), nanti pandai-pandailah aku 'modify' kataku.

Petang tadi kami sekeluarga ke Ipoh. Setelah membeli skrin terpakai kami segera kembali ke Bidor. Sampai di rumah aku pun menyambung skrin 'sekehen' tu pada komputer Asus kesayanganku itu. Alhamdulillah, ada 'display' dah kataku. Walau pun nampak lonjong macam songkok seorang menteri dari Johor tu, sekurang-kurang aku tak perlu keluar belanja yang besar membeli laptop yang baru... maklumlah ekonomi dunia sedang meleset!

1 comment:

  1. haji tanpa komputer..macam burung tanpa sayap..mana ma-u nye....

    ReplyDelete