Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Tuesday, October 17, 2017

Apabila Imam Putus Nafas.....

Apabila tiba waktu sembahyang fardu, maka bilal pun akan banglah. Adapun bang itu samalah jua erti maknanya dengan azan. Arakian bang itu dari bahasa Melayu, manakala azan itu dari bahasa Arab. Kendatipun begitu bang itu tetaplah jua dalam bahasa Arab. Maka pada suatu malam, sepertilah jua malam-malam yang lain,  maka bilal yang diberi tugas pun azanlah, menandakan masuknya fardu isya ketika itu.

Sesudah bilal mengazankan bang, atau mengebangkan azan, maka berdirilah para makmum untuk solat sunat qabliah isya begitulah bunyinya adanya. Sesudah memberi salam akan mereka itu, tertinjau-tinjaulah akan mereka itu mencari imam-imam yang dilantik oleh raja di negeri itu. Tiadalah kelihatan barang seorang pun daripada imam yang bertiga itu.

"Maghrib tadi pun tiadalah imam yang hadir," kata seorang makmum.
"Betullah kata tuan hamba, bukankah bilal yang azan isya yang mengimami maghrib kita tadi"? kata seorang lagi makmum yang berserban.

Tidaklah lama selepas itu, bilal yang mengalunkan bang isya pun iqamatlah. Lantaran tiadanya imam yang hadir, maka bilal yang seorang lagi pun ke hadapanlah untuk menjadi imam.
Tiadalah bersalahan adanya.. bacaannya pun sekadarnyalah sahaja. Apabila rukuk para makmum pun rukuk lah. Apabila imam sujud maka seadanya pun sujudlah. Untuk berdiri selepas sujud yang kedua, dalam pergerakanya untuk bangun,  imam pun menyebut Allllllllllllah....... ketika badannya masih membongkok terdiamlah ia dua tiga saat .. dan setelah  berdiri tegak, ia menyambung ... hu akbar!! Arakian makmum yang di belakang rata-rata sudah pun berdiri lebih awal dari imam itu kerana tiadalah mereka dapat melihat pergerakan imam itu adanya.

No comments:

Post a Comment