Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Tuesday, October 17, 2017

Catatan Pagi 17.10.2017

 I
7.30 pagi tadi aku ke pekan Bidor bermotosikal untuk membeli makanan sarapan pagi. Di gerai yang biasa aku langgan, aku membeli 2 bungkus nasi lemak dan dua bungkus mihun, untuk dibawa pulang.
"Mana kakak"? tanya wanita yang menjual makanan itu.
"Tinggal di rumah, sesekali bagilah saya peluang mengorat", kataku bergurau.
"Ala cikgu, naik motor, mana orang hendak", katanya.
Tiba-tiba aku terlanggar kaki besi payung besar gerai itu. Wanita itu melatah. Bermacam-macam lah disebutnya. Ayat yang akhirnya disebutnya , " ...... duit engkau tinggal"..
"Tak... ada dibawak ni", aku membalas.
Semua pelanggan yang sedang membeli makanan tertawa.

II
9.30 pagi aku membawa kereta ke kedai ekzos. Kotak ekzos di belakang tu berketuk ketak apabila melalui jalan yang tidak rata.
"Aiya encik, dalam ini ekzos sudah rosak.. barang lama mesti ada rosak punya."
"Apa boleh you tolong"?, kataku.
"Ini model oliginal banyak susah cari ooo... saya punya kawan di Chemor saya ingat ada satu dia simpan", katanya. Dia pun mengangkat telefon.. chu cha..chu cha.. dia berbual dengan kawannya.
"Yau .. katanya pada ku. (Yau = ada).
"RM 300", sama pasang", katanya..
"Orait", kataku.
"Ini petang encik mari pukul tiga, dia hantar sini itu exhaust box".. tapi encik letak dulu RM150 ka, RM 200 ka.. "
"Saya tinggal kereta di si sinilah.. pukul 6.00 saya ambil", kataku.

III
9.40 pagi, kebetulan isteriku menghantar anakku ke kelas tambahan di SMK Syeikh Abdul Ghani dengan keretanya, aku meminta dia mengambilku di kedai ekzos. Kemudian kami ke kedai ikan membeli makanan ikan hiasan yang kupelihara di kolam yang tak sepertinya..

"Saya mahu beli ubat gatal juga", kataku kepada pekedai itu. Seorang lelaki India berusia dalam 60 tahun.
"Itu kena beli sana farmasi, encik", katanya.
"Wei... ikan punya gatallah, bukan saya. Saya punya gatal, saya punya bini boleh garu", kataku sambil ketawa. Pekedai itu juga turut ketawa.






No comments:

Post a Comment