Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Sunday, October 22, 2017

GPS.. Guna Pun Sesat ??

Global Positioning System.
Aku tak mahu menterjemahkannya kerana semua orang faham dan tahu apa ke jadahnya GPS itu.
Bacalah tentang GPS di sini

Garmin, Waze, Google Map .. dan entah apa lagi alat dan aplikasi penunjuk arah ini semakin meluas digunakan untuk mencari seuatu lokasi di bumi ini. Tersesat arah dalam perjalanan dapat dikurangkan. Dan biasanya kita terus "dibawa" ke depan pintu sesuatu lokasi itu walaupun kita tidak pernah sampai ke situ. Itulah kemajuan dunia.

Namun, ada kalanya kita di bawa ke tempat yang salah. Sebelum Google Map begitu meluas digunakan, aku ada alat navigasi Garmin. Banyak kali Garmin salah tunjuk arah ketika aku mencari sesuatu lokasi. Aku hanya membicarakan kesilapannya, sedangkan puluhan kali juga ia menunjukkan arah yang tepat kepadaku..

I
Ketika mencari arah ke rumah kawan Ani di Naka, Kedah; Garmin menunjukkan arah ke jalan kecil di tengah-tengah di sawah padi. Sampai tu sampai tapi takkan jalan seteruk itu ditunjukkan atas alasan "jalan paling hampir". Silap haribulan, terbenam tayar kereta.

II
Di Parit Buntar, nak cari Jalan Helang, Garmin tunjuk jalan Enggang, berpusing-pusinglah mencari. Akhirnya tanya kat orang, baru jumpa.

III
Nak cari sebuah rumah di Kampung Pantai Dalam, Garmin tunjuk arah ke kubur.

IV
Ketika mencari sebuah kilang di Sungai Besi, anak saudara nak temuduga, Garmin tunjukkan tanah penuh belukar.

V
Nak cari sebuah hotel di Shah Alam, Garmin tunjukkan kedai mamak.

Sekarang ni pakai Google Map, nampaknya memuaskan. Aku pakai juga aplikasi Waze tapi Google Map lebih aku gemari.





No comments:

Post a Comment