Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Wednesday, October 18, 2017

Kuih bom, bingka, keria..

Mengadaplah aku laki bini akan secawan seorang air kopi di pagi yang cerah tak cerah, mendung tak pula mendung ini. Kebetulan hari ini hari Deepavali.
"Saya tak masak apa-apa pagi ni", kata Ani, isteriku.
"Tak apa.. saya akan keluar sekejap cari apa yang patut", balasku.

Mencapaklah aku di atas motor yang baru berusia sebulan itu. Terus sahaja ke pekan. Kulihat gerai yang biasa itu beoperasi. Lima kuih bom (jangan pula aku ditangkap polis), lima kuih keria (budak-budak pangil kuih gelang), dan lima kuih bingka (bengkang kata orang Perak) kubawa pulang.

Maka sekali lagi kami laki bini minum secawan seorang kopi sambil mengunyap seketul dua kuih yang terhidang.

Amira dan Azim, hmmm .. matahari dah segalah karang barulah bangun.

No comments:

Post a Comment