Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Friday, October 13, 2017

RM 71.00 ??

Aku ke pasar pagi ini bersama isteri. Mengikut arah yang berbeza di pasar itu, aku membeli ikan. Isteriku membeli ayam dan sayur-sayuran.

Kembung (kecil sahaja .. laut bergelora kata mereka) lapan ekor, sotong enam ekor, dan udang setengah kilo. Tidak lupa untuk Si Panda, AK, Tamteh, Hitam dan Legam - kubelikan ikan rebus; setiap seekor,  seekor..

"Semua RM 71.00", kata perempuan India pemilik gerai itu.
Aku memandang kekagetan.
"Awak jual ikan ke jual emas"? terpacul dari mulutku.
Menyedari agaknya ada yang tak betul, pemilik gerai itu mengira sekali lagi.
"41.00, encik", tadi (angka) 4 saya tengok macam (angka) 7", katanya.
"Nasib baik saya tak sakit jantung", aku menyindir.

No comments:

Post a Comment